Saturday 15 December 2012

Byť (SK: Att vara)

 

Byť

Byť ako strom, a nie ako trstina,

čo sa už pod vánkom zohýna.

Žiť ako strom, z ktorého robia

stožiare i hračky.

Žiť ako strom a umrieť postojačky.

To človek vydá, čo je v ňom.

Teda aj padnúť ako strom.

A potom, keď už zotlie celý,

byť práchnom, ktoré krotí včely

a núti ich tvoriť nie jed,

ale predovšetkým med.

Milan Ferko - z rukopisu, 1999

 

Att vara

Att vara som ett träd, och inte som vass,

som redan böjer sig i vinden.

Att leva som ett träd, som man gör

master och leksaker av.

Att leva som ett träd och dö stående.

Människan ger det som finns inom honom.

Därför faller han också som ett träd.

Och sen, när allt har ruttnat,

att vara fnöske som tämjer bina

och tvingar dem att göra honung

istället för gift.

Milan Ferko – från manuskript, 1999. (Översättning min egen)

No comments:

Post a Comment